Wpisy z August, 2008

WRZEŚNIOWE WERNISAŻE W BUNKRZE SZTUKI

26 września w Bunkrze Sztuki o godz.18.00 zostaną otwarte trzy wystawy:

1. Shinji Ogawa, Realizm perwersyjny
27.09 – 30.11.2008    Kurator:  Maria Anna Potocka

Japoński artysta Shinji Ogawa w swojej sztuce kreuje światy, w których możliwa jest Ostatnia Wieczerza bez Chrystusa, Zwiastowanie bez Archanioła, a w Pizie stoją obok siebie dwie krzywe wieże. Pierwszy w Europie indywidualny przegląd jego twórczości zostanie zaprezentowany w Bunkrze Sztuki na wystawie Realizm perwersyjny, na którą składają się obrazy olejne, rysunki, instalacja i filmy.

Punktem wyjścia dla prac Ogawy są kanoniczne dzieła malarstwa europejskiego, stare pocztówki, fotografie, japońskie drzeworyty. Artysta dokonuje zmian w rozpoznawalnych wizerunkach poprzez usunięcie, dodanie i/albo zastąpienie przedstawionych postaci czy elementów kompozycji.

Na pierwszy rzut oka reprodukcje prac japońskiego artysty mogą sprawiać wrażenie komputerowo przetworzonych obrazów. Tymczasem mamy do czynienia z misternie wykonanym rękodziełem. Siła sztuki Ogawy tkwi w niebywałej biegłości technicznej. Jego rysunki są wykonane z precyzją bliską fotografii; jego obrazy – doskonałe odwzorowania starych dzieł, oddające wiernie każdy szczegół i gamę kolorystyczną oryginału – sprawiają wrażenie powstałych przed wiekami. Doskonały warsztat Ogawy czyni jego sztukę niezwykle atrakcyjną wizualnie. Jednak celem artysty nie jest oszołomienie widza rzemieślniczą zręcznością. Technika japońskiego artysty umożliwia mu swobodne manipulowanie przy ikonicznych przedstawieniach, a rezultaty jego pracy spychają odbiorcę z wydeptanej ścieżki interpretacyjnych schematów. Zestawienie świata wykreowanego przez Ogawę z obrazami zakotwiczonymi w zbiorowej pamięci wywołują uczucie braku, niejasne przeświadczenie, że został zburzony jakiś odwieczny porządek. Artysta pokazuje, że nie ma jednej rzeczywistości; że to, co postrzegamy, może być czymś w rodzaju zjawiska optycznej mory – obrazem ulegającym ciągłym zniekształceniom w zależności od świadomości indywidualnego odbiorcy.

Wystawa Shinji’ego Ogawy jest fenomenalną inspiracją do dyskusji o realizmie w sztuce współczesnej. Wkrótce będzie można ją także skonfrontować z twórczością Roberta Kuśmirowskiego – w swojej sztuce mozolnie odtwarzającego fragmenty realnego świata – którego wystawa zostanie otwarta w Bunkrze w styczniu 2009 roku.

Wystawa zrealizowana dzięki wsparciu Fundacji Japońskiej.

Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, TVP Kraków, Onet.pl, ŚwiatObrazu.pl, Jazz Radio, Independent.pl, Cracow-life.com, e-krakow.com

2. Lidia Krawczyk, Wojtek Kubiak  Becoming                     
27.09. – 26.10.2008    Kurator: Beata Nowacka - Kardzis

 
Lidia Krawczyk i Wojtek Kubiak w najnowszych pracach poruszają zagadnienie tożsamościowej przestrzeni zawartej pomiędzy tym, co kobiece, a tym, co męskie. Od 2005 roku pracują nad cyklem Genderqueer, który jest próbą zobrazowania pojęć i sytuacji wymykających się obowiązującym kulturowo definicjom płci i seksualności. Wystawa Becoming w Bunkrze Sztuki to pierwsza tak obszerna prezentacja tego cyklu, a także pierwsza tak duża prezentacja prac (malarstwo, fotografie, filmy i rzeźby) tych artystów.


Trzonem wystawy jest seria wielkoformatowych malarskich portretów osób “przebranych za płeć”. Oczywiste przerysowania za pomocą rekwizytów takich jak peruki, sztuczne wąsy czy makijaż zestawione są z wizerunkami ludzi, których tożsamość płciowa jest trudna do odgadnięcia, a zaniepokojony widz wpada w pułapkę własnych kategoryzacji. Hiperrealistyczna stylistyka obrazów i ich format – przywołujące monumentalne portrety Chucka Close’a  –  potęgują uczucie zagubienia towarzyszące zetknięciu się ze światem, w którym nie funkcjonują odruchowo kulturowe pojęcia takie jak: on/ona, mężczyzna/kobieta.

Obok malarskiej zostanie zaprezentowana także fotograficzna seria portretów. Każda sesja zdjęciowa była w trakcie swojej realizacji dokumentowana kamerą cyfrową. Ta dokumentacja posłużyła z kolei do wykreowania filmów DVD, w których fragmenty wizerunków portretowanych ludzi tworzą – jak w kalejdoskopie –  ruchomą mozaikę. Akcentem wieńczącym ekspozycję są przewrotne rzeźbiarskie autoportrety Lidii Krawczyk i Wojtka Kubiaka.

Pokazowi Becoming będzie towarzyszył katalog zawierający kalendarium twórczości artystów, teksty autorstwa m.in.: Izabeli Kowalczyk i Jacka Kochanowskiego oraz wypowiedzi osób biorących udział w projekcie.

Lidia Krawczyk & Wojtek Kubiak wspólne projekty zaczęli realizować w 2004 roku. Tworzą obrazy, fotografie i wideo. Interesują ich zagadnienia płci, seksualności, społecznych struktur władzy oraz hegemonii. Angażują się w akcje społeczne takie jak festiwal Kultura dla Tolerancji. Za wspólnie zrealizowany projekt Pasywne. Więzy rodzinne zostali wyróżnieni na Triennale Malarstwa “Rybie Oko” 4 w Słupsku w 2006 roku. W 2007 roku otrzymali Grand Prix na 38. Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa “Bielska Jesień”.

Projekt dofinansowano ze środków

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Stypendium Ministra Kultury RP Młoda Polska 2008
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, TVP Kraków, Onet.pl, ŚwiatObrazu.pl, Jazz Radio, Independent.pl, Cracow-life.com, e-krakow.com, innastrona.pl, homiki.pl

Matronat medialny: Fundacja Feminoteka, Zadra

3. Justyna Köke, Sekrety rodzinne
27.09. – 02.11.2008  Kurator:  Anna Smolak

Sztuka Justyny Köke to rodzinne opowieści grozy. Artystka wyciąga na światło dzienne drzemiące w głębokich pokładach podświadomości frustracje i lęki dotyczące relacji z najbliższymi i oswaja je przy pomocy groteskowej formy. Jej najnowsze prace – fotografie, obiekty, wideo – będzie można oglądać w Bunkrze Sztuki od 26 września.

 

Od początku swojej działalności artystycznej Justyna Köke drąży tematykę toksycznych stosunków rodzinnych. W karykaturalny sposób obrazuje fobie dotyczące macierzyństwa, własnej seksualności, familijnych zależności i uwikłań. Artystka w swoich pracach w ekspresyjny sposób ilustruje patologie dysfunkcyjnej rodziny poprzez odwołania do cielesności i seksualności. Przewrotnie estetyzuje to, co wzbudza wstręt czy zażenowanie. Intymne części ciała i jego wydzieliny przedstawia w formie perfekcyjnie odszytych artystycznych obiektów. Używa miękkich materiałów, jaskrawych kolorów, ironicznie wyolbrzymiając i deformując przedmioty swoich obsesji.

Na wystawie Justyny Köke w Bunkrze Sztuki pokazana zostanie praca Sodoma i Gomora (fotografia, obiekty), w której przebrani w kostiumy statyści i uszyte obiekty tworzą rodzaj rodzinnej grupy – z dorosłymi, dziećmi i zwierzętami. Ich fizjonomie i kształty artystka poddała swoistej stylizacji –zniekształcając twarze i kreując hybrydy utrzymane w jaskrawej gamie czerwieni i fioletów. Cała grupa, oddająca się orgii rodem z niedorzecznego sennego koszmaru, jest jednocześnie groteskowa i przerażająca.

Praca Fotografia rodzinna, złożona z fotografii i obiektów to odrealniony portret rodziny, w którym zmutowane figury rodziców i dzieci wchodzą ze sobą w uzależniające relacje. Podobną wymowę ma wideo Komórki rodzinne gdzie we wnętrzu umownej komórki, zostają uwięzieni członkowie rodziny. Z kolei film Rycerze to metafora rodzinnych konfliktów. Tytułowi rycerze walczą ze sobą odziani w zbroje wykonane z miękkiego, pikowanego materiału.
Prace Justyny Köke penetrują mroczne i skrywane aspekty stosunków rodzinnych, które nie funkcjonują w szeroko pojętej świadomości społecznej. Wizualna atrakcyjność prac artystki kontrastuje z drastycznością podejmowanej przez nią tematyki, podobnie jak rzeczywistość zderza się z promowanym wzorcem tzw. normalnej rodziny.

Wszystkie prace zostały zrealizowane specjalnie na wystawę w Bunkrze Sztuki. Pokazowi będzie towarzyszył folder.

Justyna Köke urodziła się w Krakowie w roku 1976. W latach 1996-1998 studiowała konserwację w krakowskiej Akademii  Sztuk Pięknych. Ukończyła rzeźbę na ASP w Krakowie (dyplom w 2002) w pracowni Prof. Józefa Sękowskiego oraz Sztuki Wolne i Ceramikę na Kunstakademie w Stuttgarcie (dyplom w 2005).

Stypendystka programu Erasmus (2004) oraz La Cité Internationale des Arts w Paryżu (2008). Uczestniczyła w Mobile Academy w Warszawie (2006). Dwukrotnie wyróżniona nagrodą Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie (2002 i 2008).

Wystawa zrealizowana dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko - Niemieckiej

Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, TVP Kraków, Onet.pl, ŚwiatObrazu.pl, Jazz Radio, Independent.pl, Cracow-life.com, e-krakow.com

Wakacyjne warsztaty w Małym Klubie Bunkra Sztuki

„Nasz Wyspiański” - wakacyjne warsztaty w Małym Klubie Bunkra SztukiZapraszamy wszystkie dzieci od 5 do 12 lat na wakacyjne warsztaty w Małym Klubie Bunkra Sztuki ( 23 i 30 sierpnia o godz.11.00).  Pretekstem do warsztatów będzie trwająca w Galerii Bunkier Sztuki wystawa „Ok! Wyspiański”. Motywem przewodnim spotkań będzie twórczość Stanisława Wyspiańskiego - artysty będącego postacią barwną i wyprzedzającą swoją epokę. Uczestnicy będą mieli okazję w sposób nowatorski zapoznać się  z dorobkiem Stanisława Wyspiańskiego, a także artystów współczesnych, których prace będzie można obejrzeć na wystawie w Galerii. W programie min.: malowanie czekoladą, budowa makiety Rynku Krakowskiego.
Organizatorki: Anka Bargiel, Cecylia Malik.
Liczba miejsc ograniczona, prosimy o wcześniejszą rezerwację: tel. 012 422 40 21 lub 0 609269271.
Zbiórka w holu głównym Bunkra Sztuki.
Koszt warsztatów: 5 zł od uczestnika