Wpisy z March, 2008

W kwietniu w Bunkrze…


Karolina Kowalska, RAVE, rok 1900, 2007.

W kwietniu Bunkier Sztuki zaprasza na trzy wystawy: Ok! Wyspiański, Depresja i ABC Edwarda Krasińskiego.

3 kwietnia o godz. 18.00 w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie) otworzy się wystawa Ok! Wyspiański (potrwa do 8 czerwca). Projekty wybranych artystów zostaną tam zaprezentowane bezpośrednio wśród prac Stanisława Wyspiańskiego. Od lipca do września 2008 roku wystawę będzie można oglądać w Galerii Bunkier Sztuki, na której „obecność” tytułowego artysty będzie uwzględniona w formie dokumentacji z pierwszej odsłony projektu. Ok! Wyspiański to nawiązanie dialogu z twórczością artysty, zastąpienie podziwu bliskością. Wystawa wpisana jest w obchody Roku Wyspiańskiego w Krakowie jako projekt zamykający i przenoszący problematykę sztuki przełomu XIX i XX wieku w teraźniejszość. Kuratorka: Maria Anna Potocka.

Na ekspozycji znajdą się prace: Stanisława Wyspiańskiego,  Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tadeusza Kantora, Edwarda Dwurnika, Jadwigi Sawickiej, Łukasza Skąpskiego, Pawła Książka, Janka Simona, Oskara Dawickiego, Karoliny Kowalskiej, Małgorzaty Markiewicz, Daniela Rumiancewa, Aleksanda Janickiego, Roberta Kuśmirowskiego.


Edward Krasiński, fot. Eustachy Kossakowski.

10 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy do Galerii Bunkier Sztuki na wernisaż dwóch wystaw: Edward Krasiński ABC i Depresja. Obie prezentacje potrwają do 22 maja.

Wystawa prac Edwarda Krasińskiego ABC w Bunkrze Sztuki jest pierwszą po śmierci artysty w 2004 roku tak szeroką retrospektywą jego twórczości w Polsce. Artysta jest jedną z najważniejszych postać polskiej sztuki awangardowej lat powojennych. Urodził się w 1925 r. w Łucku na Wołyniu. W 1939 r., po wybuchu wojny, wraz z rodziną przeniósł się do Krakowa gdzie w latach 1940–1942 uczęszczał do powołanej w miejsce Akademii, założonej przez Niemców, Kunstgewerbeschule (Szkoły Przemysłu Artystycznego). Po wojnie kontynuował naukę na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w  1948 r. obronił dyplom w pracowni prof. Eibischa. W 1954 r. artysta przeniósł się do Warszawy. Dopiero tam rozwinął swoją twórczość artystyczną. Związany był z środowiskiem Galerii Krzywego Koła, potem Galerii Foksal. Na wystawie ABC znajdą się rzadko prezentowane prace z lat 50., w tym tworzone w latach 1956-1958 mało znane rysunki do tygodnika „Kierunki” (pismo PAX-u), a także obrazy utrzymane stylistyce surrealizmu. Ważnym momentem dla jego twórczości jest plener w Osiekach w 1964 roku – stworzył tam przedmiot rzeźbiarsko malarski Dzida - dynamiczną kompozycję rozpryśniętą czerwonymi formami na ziemi, która uniosła się następnie w górę, rozpięta na drutach. Prace z tego okresu Przyboś nazywał „rzeźbami napowietrznymi” i „dzido-wężami”. Rok później miała miejsce pierwsza indywidualna wystawa Edwarda Krasińskiego – paradoksalnie, jak na artystę związanego z Warszawą, odbyła się ona w Galerii Krzysztofory w Krakowie - wybór prac z tej wystawy będzie otwierało prezentację w Bunkrze Sztuki. Od końca lat 60. pierwsze próby z niebieską taśmą plastikową, służącą do przewodnictwa prądu, scotch blue, w domu w Zalesiu. W 1970 r. nakleił taśmę na wysokości 130 cm na dziedzińcu Musee d’Art Moderne de la Ville w Paryżu oraz na witrynach galerii na Rive Gauche. Była to bardzo progresywna praca. Sam mówił o taśmie „Plastic Tape Scotch blue, szerokośc 19 mm, długość niewiadoma. Nalepiam ją wszędzie i na wszystkim, horyzontalnie na wysokości 130 cm. Pojawia się ona na wszystkim i wszędzie nią docieram. Nie wiem czy to jest sztuka. Ale jest to na pewno scotch blue, szerokość 19 mm, długość niewiadoma”. W Bunkrze Sztuki znajdą się także Interwencje, tworzone do lat 70. W otworzonym w 2007 roku Studio Krasińskiego znaleziono projekt pracy, jaka artysta przygotował na 10. Biennale w Tokio w 1970 roku. Dzięki tym szkicom udało się odtworzyć ten projekt - jest to jedna z najważniejszych prac, jakie będzie można zobaczyć ABC w Bunkrze Sztuki. Prezentowane będą prace artysty związane ze studiem, w którym Krasiński od śmierci Stażewskiego (1988) mieszkał sam. Ponadto na wystawie zostaną zaprezentowane dokumenty z pracowni artysty, a także pokazywany po raz pierwszy w Polsce zbiór ok. 100 fotografii Eustachego Kossakowskiego i zdjęcia Jacka Stokłosy z Balu z Zalesiu. Aneksem do wystawy będą prezentowane prace młodych artystów – filmy: Pawła Althamera, Wilhelma Sasnala, a także fotografie Agaty Grzeszykowskiej i Jana SmagiKurator: Andrzej Przywara.


Martin Zet, SALUTO ROMANO, 11:37 15.05.2005, Petrovice u Sedičan.

Celem wystawy Depresja jest przede wszystkim pokazanie interesującej twórczości powstałej z inspiracji przebytą chorobą, ale także zaprezentowanie choroby jako zjawiska. Wśród eksponowanych prac znajdzie się m.in. model pokoju dla szpitala psychiatrycznego stworzony w latach 70. przez Henryka Stażewskiego oraz prace Aliny Szapocznikow i Andrzeja Wróblewskiego, którzy cierpieli z powodu depresji, zdiagnozowanej przez lekarzy-specjalistów. Większość zaproszonych artystów miała bezpośredni kontakt z chorobą; chorując, prowadząc zajęcia terapeutyczne z ludźmi cierpiącymi na depresję lub ciężko doświadczając chorobę bliskich. Kuratorka: Magdalena Godlewska.

Artyści uczestniczący w wystawie:
Bogna Burska, Oskar Dawicki, Eliza Galey, Barbara Kasprzycka, Katarzyna Kida, Lise Kjaer, Anna Konik; Katarzyna Kozyra, Dominik Lejman, Zbigniew Libera, Magdalena Moskwa, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Henryk Stażewski, Alina Szapocznikow, Grzegorz Sztwiertnia, Andrzej Wróblewski; Martin Zet.

Więcej informacji: www.bunkier.art.pl

Zapraszamy!

Kolekcja Bunkra w Starym Browarze

Bunkier Sztuki zaprasza na wystawę swojej kolekcji w Poznaniu. Więcej infromacji na stronie Starego Browaru.

Destrukcja/konstrukcja

Zapraszamy serdecznie dzieci w wieku od 5 do 12 lat na najnowszą odsłonę Małego Klubu Bunkra Sztuki w sobotę 15 marca 2008 o godz. 12.00. Gościem spotkania będzie młody krakowski rzeźbiarz Julian Tomaszuk. Warsztaty będą połączone ze zbiórką niepotrzebnych zabawek, z których dzieci wspólnie z artystą zrealizują nowe rzeźby/zabawki. Celem spotkania jest zapoznanie małych uczestników z ideą Recykling Art, czyli sztuką przetwarzania i przywracania znaczenia przedmiotom.

Wszystkich chętnych prosimy o wcześniejszą rezerwację i przyniesienie niepotrzebnych zabawek - Anna Bargiel, tel. (0 12) 422 40 21.

Brzozowski – przyszłość lewicy

Stanisław Brzozowski – nieznany „właściwie nikomu poza Polską”, jak pisze Leszek Kołakowski, przez dziesięciolecia podejrzewany o współpracę z carską Ochraną, lekko szalony erudyta i mól książkowy. Do tego wszystkiego pozbawiony wszelkiej systematyczności i choćby zalążka spójnej metody filozof, pisarz i krytyk literacki przełomu XIX i XX wieku. Politycznie – niepewny, przez komentatorów wrzucany do różnych szuflad – od narodnickiego radykała i rusofila po piewcę polskiego nacjonalizmu i nieomal protofaszystę. Skąd tak osobliwa postać w roli patrona „Krytyki Politycznej”, projektu i środowiska jednoznacznie lewicowego, odwołującego się do najnowszej myśli zachodnioeuropejskiej?

W czwartek, 13 marca o godz. 18.00 zapraszamy na dyskusję, w której udzaił wezmą: Cezary Michalski („Dziennik”), Prof. Bronisław Łagowski (Uniwersytet Jagielloński), Julian Kutyła („Krytyka Polityczna”), Sławomir Sierakowski („Krytyka Polityczna”). 

RAHTRATAHTAH

W piątek, 7 marca, w Bunkrze Sztuki miała miejsce projekcja filmów o konflikcie izraelsko-palestyńskim. Artur Żmijewski prezentował wideo B’Tselem Shorts (3 dokumenty z archiwum Centrum B’Tselem), Liminal Spaces i Planet of the Arabs, jakie zebrali oni z Joanną Rajkowską podczas pobytu w Izraelu i na Terytoriach Okupowanych.

Po projekcji Igor Stokwiszewski prowadził rozmowę z Żmijewskim i Adamem Ostolskim.

Lewica po stronie prawdy

3 marca na spotkaniu w Bunkrze Sztuki, 14. numer “Krytyki Politycznej” komentowali Adam Szostkiewicz („Polityka”), Marek Borowski (LiD), Sebastian Duda i Sławomir Sierakowski („Krytyka Polityczna”).

Oto kilka zdjęć ze spotaknia.